Σάββατο, 15 Οκτωβρίου 2016

57ο κριτήριο:" Το άγχος για τις Πανελλήνιες εξετάσεις"

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 
57ο  κριτήριο αξιολόγησης                                                           Παπατσίρος Απόστολος
                                                                                                                 φιλόλογος
                                       Το άγχος για τις Πανελλήνιες εξετάσεις

   Το άγχος είναι μια λέξη που την ακούμε καθημερινά γύρω μας και τη χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε συναισθήματα ανησυχίας, νευρικότητας και φόβου που συχνά συνοδεύονται από σωματικά συμπτώματα. Το άγχος είναι παραγωγικό και λειτουργικό μέχρι έναν βαθμό αφού κινητοποιεί το άτομο και το βοηθά να είναι δημιουργικό, να βρίσκεται σε εγρήγορση και να εντείνει την προσπάθειά του προκειμένου να ολοκληρώσει τους στόχους του.

   Όσο πλησιάζουν οι πανελλήνιες εξετάσεις το άγχος των εφήβων κορυφώνεται. Το άγχος αποτελεί τον πιο ύπουλο εχθρό των μαθητών και ενεργοποιείται κυρίως από αρνητικές σκέψεις που σχετίζονται με τον φόβο της αποτυχίας. Ο έφηβος ανησυχεί ιδιαίτερα για τη διαδικασία της εξέτασης και σκέφτεται πως εάν αποτύχει θα απογοητεύσει τους γονείς του καθώς δεν θα έχει κατορθώσει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες τους.

   Στην ελληνική κοινωνία τα παιδιά μεγαλώνουν με την αντίληψη πως πρέπει κανείς να εισέλθει οπωσδήποτε σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή έτσι ώστε να αποκτήσει με την αποφοίτησή του ένα καταξιωμένο επάγγελμα (π.χ. γιατρός, καθηγητής, δικηγόρος), να θεωρείται επιτυχημένος άνθρωπος και να εξασφαλίσει το μέλλον του.

   Οι γονείς πολλές φορές είναι ιδιαίτερα πιεστικοί με αποτέλεσμα να έρχονται σε σύγκρουση με τον έφηβο που βιώνει μεγάλη ένταση την περίοδο της προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Το αυξημένο άγχος των εφήβων που γίνεται ολοένα και μεγαλύτερο όσο πλησιάζουν οι ημέρες των εξετάσεων, έχει ως αποτέλεσμα να βιώνουν αισθήματα θυμού, απογοήτευσης και ματαίωσης.

   Το έντονο και μη ελεγχόμενο άγχος συνοδεύεται από σωματικές ενοχλήσεις, όπως πονοκεφάλους, στομαχικό άλγος, διατροφικές διαταραχές, δυσκολίες στον ύπνο και συχνούς εφιάλτες, ταχυκαρδία, αίσθημα ζάλης, τάση λιποθυμίας κ.ά. Συχνά εξαιτίας του άγχους οι έφηβοι αρνούνται να διαβάσουν, εμφανίζουν σημαντική πτώση στη σχολική τους επίδοση, δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, έχουν τάσεις φυγής, εμφανίζουν επιθετική συμπεριφορά και θυμό, είναι ευερέθιστοι και μπορεί να κλαίνε με το παραμικρό.

   Οι γονείς θα πρέπει από την πλευρά τους να υποστηρίζουν συναισθηματικά τα παιδιά τους και να τα ενθαρρύνουν κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Καλό είναι να προετοιμάσουν τον έφηβο για κάθε ενδεχόμενο, να τονίσουν στο παιδί πως η αποτυχία είναι μέσα στη ζωή και πως δεν υπάρχει κανένας λόγος να νιώσει ντροπή σε περίπτωση που δεν τα πάει καλά για το τι θα πουν οι άλλοι. Κι ακόμα να του πουν πως υπάρχουν κι άλλες πολλές εναλλακτικές λύσεις για τις σπουδές και την επαγγελματική του σταδιοδρομία.

   Οι γονείς θα πρέπει να εξασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον την περίοδο της προετοιμασίας των παιδιών για τις εξετάσεις και να αποφεύγουν τη φασαρία και τις συγκρούσεις. Γι’ αυτό θα πρέπει να οπλιστούν με αρκετά αποθέματα υπομονής για να κατορθώσουν να αντέξουν τον εκνευρισμό των εφήβων, να μην το παίρνουν προσωπικά και οδηγούνται σε διαπληκτισμούς.

   Δεν είναι βοηθητικό για το παιδί να λένε "δεν πειράζει εάν δεν τα πας καλά", "σιγά τώρα μην αγχώνεσαι, δε χάθηκε και ο κόσμος". Το παιδί έχει ανάγκη από ψυχική στήριξη και επιβεβαίωση οπότε ο γονιός θα πρέπει να του δίνει κουράγιο και δύναμη και να του δείχνει πως πιστεύει σε αυτό χρησιμοποιώντας φράσεις του τύπου "θα τα πας μια χαρά αφού έχεις κάνει τόσο καλή προετοιμασία" και να ανατρέχει σε επιτυχίες του στο παρελθόν βασισμένος πάντα σε ρεαλιστικά γεγονότα (π.χ. καλή επίδοση και βαθμολογία του παιδιού, επιτυχία σε διαγωνίσματα κ.ά).

   Οι γονείς πρέπει να έχουν πάντα στο μυαλό τους πως οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι μεν ένα καλό εισιτήριο που χαρίζει σημαντικά εφόδια στον επιτυχόντα αλλά δεν καθορίζουν σε αποκλειστικότητα τη ζωή, το μέλλον και την επαγγελματική του εξέλιξη. Σε περίπτωση αποτυχίας είναι πολύ σημαντικό να παραμείνουν κοντά στο παιδί τους, να του δείξουν την αγάπη τους, να το ενθαρρύνουν και να επαινέσουν την προσπάθεια που κατέβαλε. Έτσι θα του δείξουν πως πιστεύουν στις δυνατότητές του και θα το βοηθήσουν να βρει εναλλακτικές οδούς στην εκπαίδευση και τη μελλοντική του επαγγελματική πορεία ανάλογα με τις ικανότητες που διαθέτει και τα ενδιαφέροντά του.
                                           (Μαρίνα Κόντζηλα, ψυχολόγος, διασκευασμένο κείμενο)

Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις περίπου.
                                                                                         Μονάδες 25
Β1. Να βρείτε από ένα συνώνυμο για κάθε λέξη που σας δίνεται:
ιδιαίτερα, αντίληψη, ευερέθιστοι, αντέξουν, επαινέσουν.
                                                                                         Μονάδες 5
Β2.Ποια είναι η συλλογιστική πορεία της δεύτερης παραγράφου;
Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
                                                                                         Μονάδες 5
Β3. Ποιος είναι ο τρόπος ανάπτυξης της πέμπτης παραγράφου του κειμένου;
(Το έντονο…παραμικρό.) Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
                                                                                         Μονάδες 5
Β4. Ποιος είναι ο τρόπος και τα μέσα πειθούς στην τρίτη και τέταρτη παράγραφο του κειμένου; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
                                                                                         Μονάδες 10
Β5. « Στην ελληνική κοινωνία τα παιδιά μεγαλώνουν με την αντίληψη πως πρέπει κανείς να εισέλθει οπωσδήποτε σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή». Σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων να εξηγήσετε τον λόγο που συμβαίνει αυτό.
                                                                                         Μονάδες 10
Γ΄ Παραγωγή λόγου:
«Το άγχος δεν αφορά μόνο τους μαθητές που δίνουν Πανελλαδικές αλλά είναι σύμπτωμα που πλήττει όλες τις ηλικίες για διαφορετικούς λόγους και με διαφορετικές μορφές. Να προσδιορίσετε τις κύριες αιτίες που προκαλούν το άγχος στους ανθρώπους σήμερα και τους τρόπους αντιμετώπισής του σε ένα άρθρο που θα δημοσιεύσετε σε έντυπο ευρείας κυκλοφορίας (500- 600 λέξεις περίπου)».
                                                                                        Μονάδες  40

                                                                                    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου