Πέμπτη, 24 Μαρτίου 2016

49ο κριτήριο:"H πίστη του τρομοκράτη που αυτοκτονεί"

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ
 

49ο κριτήριο αξιολόγησης                                                         Παπατσίρος Απόστολος
                                                                                                               φιλόλογος
                                   H πίστη του τρομοκράτη που αυτοκτονεί

    H αναζήτηση των αιτίων της τρομοκρατίας δεν έχει μόνο το νόημα της μελέτης ενός κοινωνικού φαινομένου πρωτόφαντου στη σημερινή έκτασή του. Πέρα από το θεωρητικό ενδιαφέρον, η αναζήτηση αυτή έχει και ένα νόημα πολύ πρακτικό: ο εντοπισμός των αιτίων δείχνει και κάποιους τρόπους πιθανής αντιμετώπισης του φαινομένου, έστω στο μέτρο που τα αίτια αυτά θα επιτρέπουν κάποια μέτρα για την εξάλειψή του ή για τον περιορισμό του. Αλλιώτικα δεν θα μας έμενε παρά να μάθουμε να ζούμε με το φαινόμενο, πράγμα όχι και τόσο εύκολο αφού θα σήμαινε να μάθουμε και να πεθαίνουμε εξ αιτίας του.

    Οι κοινωνικοί μελετητές και οι πολιτικοί αναλυτές (κυρίως όσοι θέλουν να δείξουν και κάποιες δικαιολογίες των τρομοκρατών ή κάποιες ευθύνες των θυμάτων) επισημαίνουν τις διάφορες καταστάσεις ή τις διάφορες ενέργειες άλλων που μπορεί να προκαλέσουν την τρομοκρατία: το χαμηλό οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο ζωής μουσουλμανικών λαών, η εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών τους πηγών και ιδίως του πετρελαίου τους, η περιφρονητική στάση απέναντί τους, η κατοχή του εδάφους τους από θεωρούμενους απίστους, η υποτιθέμενη πολιτική υποστήριξη του Ισραήλ και η υποτιθέμενη μη πολιτική υποστήριξη των Παλαιστινίων, ακόμα και η ανάμνηση των σταυροφοριών - όλα αυτά, χωρίς πολλές θεμελιώσεις και χωρίς πολύ σεβασμό της χρονικής σειράς των γεγονότων. O ψυχολογικός αντίκτυπος από αυτά δημιουργεί μια αίσθηση αδιεξόδου, όπου η τρομοκρατία είναι τουλάχιστον τρόπος εκδίκησης.

    Ας γίνει δεκτό ότι όλα αυτά μπορεί να περιέχουν κάποια δόση αλήθειας. Αυτά θα μπορούσαν να θεωρηθούν ευνοϊκοί όροι, έστω και αίτια για την ανάπτυξη μιας τρομοκρατίας που θα την ονόμαζα «εγκόσμια», αυτής που συνοδεύεται από την ελπίδα να δει ο δράστης τα αποτελέσματα της πράξης του, έστω τα άμεσα, δηλαδή την καταστροφή που θα προκαλέσει, αν όχι και τα κάπως απώτερα, δηλαδή την επιτυχία κάποιων από τους σκοπούς της δράσης του. Έστω και αν αποδέχεται τον κίνδυνο της σύλληψης και της τιμωρίας του - με κάποια ελπίδα να τα αποφύγει. Διαφορετικό όμως φαίνεται το ψυχόγραμμα του δράστη στις περιπτώσεις της τρομοκρατίας με αυτοκτονία. Εδώ αποκλείεται η ελπίδα της εγκόσμιας ικανοποίησης· μένει η προσδοκία της ικανοποίησης σε κάποιαν «άλλη» ζωή, μετά τον θάνατο.

   Εδώ φαίνεται ο πρωταρχικός ρόλος που παίζει η θρησκευτική πίστη στην τρομοκρατία με αυτοκτονία. Πρέπει να υπάρχει ένα κίνητρο ικανό να κατανικήσει το ένστικτο της αυτοσυντήρησης, ένα ένστικτο που βάζει τη σφραγίδα του στις πράξεις και τις παραλείψεις του κάθε ζωντανού οργανισμού στη φύση. Για να κατανικηθεί αυτό το ένστικτο, χρειάζεται η πίστη ότι ο θάνατος δεν είναι παρά ένα επεισόδιο μιας ζωής προορισμένης να συνεχιστεί και ύστερα από αυτόν. Και μάλιστα σε μια συνέχεια που μπορεί, κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις, να μου προσφέρει όσα ονειρεύτηκα στην παρούσα ζωή και θεληματικά εγκαταλείπω - παράδεισος. Και αν πιστέψω ότι αυτή η θυσία με την τρομοκρατική πράξη είναι η προϋπόθεση κάποιας αιώνιας ευτυχίας, κάθε δισταγμός πρέπει λογικά να εκλείψει.

   Είναι δύσκολο να αμφισβητηθεί ο ρόλος της θρησκευτικής πίστης στην αυτοκτονούσα τρομοκρατία. Επιβεβαιώνεται εμπειρικά από την εξέταση της ζωής των τεσσάρων τρομοκρατών της πρόσφατης φονικής επιχείρησης στο Λονδίνο. Για κανέναν δεν μπορεί να λεχθεί ότι ενήργησε από κοινωνική απόγνωση ή περιθωριοποίηση: όλοι λίγο-πολύ ενταγμένοι στη βρετανική κοινωνία, με κολεγιακές σπουδές, ο ένας κοινωνικός λειτουργός, ο άλλος πρωταθλητής του κρίκετ και φοιτητής σωματικής αγωγής. Το κοινό στοιχείο: η θρησκευτική μουσουλμανική πίστη. O ένας είχε ασπασθεί τον μουσουλμανισμό, οι άλλοι τρεις, γεννημένοι μουσουλμάνοι, είχαν φοιτήσει σε μουσουλμανικό θρησκευτικό σεμινάριο στο Πακιστάν, όπου οι γονείς τους τους είχαν στείλει για να ξαναβρούν τις εθνικές τους ρίζες και για να μάθουν το Κοράνι. Το έμαθαν τόσο καλά ώστε σκότωσαν κάπου εκατό ανθρώπους για να πάνε, σίγουρα και γρήγορα, στον παράδεισο.

   Μερικοί ίσως θα πουν ότι η θρησκευτική πίστη φθάνει στα όρια της παράνοιας. Παράνοιας; Όταν, με βάση τις καλές μου πράξεις -ή ύστερα από μια εξομολόγηση όπου μου αφέθηκαν οι αμαρτίες- μπορεί να είμαι σίγουρος ότι θα περάσω στην αιώνια ευτυχία του παραδείσου, τι νόημα έχει να μη θέλω να πεθάνω;

   Για να γυρίσουμε στο θέμα της ισλαμικής τρομοκρατίας, που ολοένα και συχνότερα παίρνει τη μορφή των επιθέσεων αυτοκτονίας: η καταπολέμηση του φαινομένου αναγκαστικά περνάει από τη διάδοση και την επικράτηση κάποιων αρχών ορθολογισμού που θα διέλυαν τους πειρασμούς για μιαν άλλη ζωή εξασφαλισμένη από τις τρομοκρατικές πράξεις. Μακρόπνοο σχέδιο; Μήπως είναι ταχύτερης απόδοσης η μέθοδος της εξάλειψης των κοινωνικών αδικιών ή της εγκαθίδρυσης της δημοκρατίας στις μουσουλμανικές χώρες;
                                       (του Γεωργίου Κουμάντου εφημ. «Καθημερινή» 18.09.2005)

Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις περίπου.
                                                                                 Μονάδες 25
Β1. Να βρείτε από ένα συνώνυμο για κάθε λέξη που σας δίνεται:
περιορισμό, προκαλέσει, θεληματικά, απόγνωση, ασπασθεί.
                                                                                 Μονάδες 5
Β2. Από τις λέξεις που ακολουθούν να σχηματίσετε προτάσεις που να αποδίδουν τη σημασία
τους: εντοπισμός, θεμελιώσεις, εγκόσμια, αφέθηκαν, ορθολογισμού.
                                                                                 Μονάδες 5
Β3. Ποιο είναι το είδος του κειμένου; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
                                                                                 Μονάδες 5
Β4α. Ποιος είναι ο τρόπος ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου του κειμένου;
         Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
    β. Ποιος είναι ο τρόπος και τα μέσα πειθούς στην τέταρτη παράγραφο (Εδώ…εκλείψει) 
        του κειμένου; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
                                                                                 Μονάδες 10 (4+6)
Β5. "… η θρησκευτική πίστη φθάνει στα όρια της παράνοιας ". Σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων να εξηγήσετε τον λόγο που συμβαίνει αυτό.
                                                                                 Μονάδες 10
Γ΄ Παραγωγή λόγου:
«Η διεθνής τρομοκρατία σήμερα θεωρείται ως η μεγαλύτερη απειλή για την ασφάλεια και την ειρήνη στον κόσμο, γεγονός που καθιστά περισσότερο επιτακτική την αναζήτηση κι εύρεση τρόπων για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή της. Να γράψετε ένα άρθρο που πρόκειται να δημοσιεύσετε σε εφημερίδα αναλύοντας τις κυριότερες επιπτώσεις της τρομοκρατίας και να προτείνετε τους τρόπους που θεωρείτε σημαντικούς για την αντιμετώπισή της στο μέλλον (500-600 λέξεις περίπου).
                                                                                 Μονάδες 40
Για να δείτε ενδεικτικές απαντήσεις πατήστε εδώ http://papatsiros.blogspot.gr/2017/01/o.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου